Thursday, February 23, 2012

kecil2 cili padi..



kecil tp berbaloi..

sesuai ke ngan tajuk kat atas tu utk buah kelapa ni??hehehe..x kisah lah dah mmg buah tu kecik..kecik2 pun isinye bukan main tebal lg..santannye pun pekat dan putih je..so berbaloi la kan..dari mana lak dtg nye buah ni kan..dah tentu lah dr pokok yg c.abg aku tanam 10 thn lps..

ni la pokok kelapa nan sebatang tuh..bukan 2 atau 3 tau..

bertahun kami menunggu pokok ni berbuah..klu x silap 5 -6 thn baru nak berbuah..tu pun ingatkan pokok kelapa ni mandul..kihkihkih..pokok pun mandul ke..
pertama kali berbuah bukan main excited lagi nak tunggu buah ni besar..tu pun lps beberapa kali berbunga asyik x menjadi je..ikut petua org tua suh tabur garam kasar ..lps tu terus je lekat..mcm org mengandung la plk  kan..first time kami amik buah ni, kami terkejut beruk sbb air dia x sedap..pas tu dpt x smpai secawan pun, mcm bau hancing pun ada..sabo je la...bila kami belah br kami tau buah tu besar satu cwn je..penat lelah kami menunggu buah ni mcm x berbaloi je..sehingga lah beberapa lama kami dah x heran ngan pokok kelapa ni..
satu hari tu apek sayur saja nak mintak buah kelapa..kami gtau angkat lah seberapa byk nak..tp buah tuh x sedap air & isinye..dia mcm x percaya je..lps amik dia kopek/belah sebiji lps tu minum air nye..
dia kata ok je..sedap manis apa..aku lak mcm x percaya..dia bg aku sebiji suh try minum..haah lah..sedap & manis je air kelapa tu..hehhe..x sangka plk isi dia pun tebal dan pekat santannyer..lps tu aku dah jarang beli kelapa..aku amik je kat dpn ..suh abg kopek buang sabut siap2..aku blend je isinyer guna blender...jimatkan..kelapa mmg mahal sekarang ni...

24 comments:

  1. Itulah eija kalau tak kerana apek tu mintak sampai bila eija tak tahu kelapa tu bagus. Memang ada jenis yg kecik dan rendah santan dia lebih pekat kerana isinya tebal. Ini lebih baik tau eija. Kakak kan org kampung tahulah...hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik apek brani merasa airnya, kalau tidak sampai kecut le kelapa tu kat atas pokok. Kelapa memang mahal dan makin susah nak dapat.

      Delete
  2. tinggi x pokok ni kak?
    mesti muat2 je tombol mesin tu ek..

    ReplyDelete
  3. penah dengar org cerite kalau kiter ugut pokok tu kiter nak tebang dia, daripada tak berbuah tiber2 tak lama lepas tu dia berbuah...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..pernah jg sy ugut sambil tebang2 sikit kat pokok tu..

      Delete
  4. boleh bukak kedai jual air kelapa x kak? hehee

    ReplyDelete
  5. Salam ieja,

    Beruntungkan ada pokok nyok sendiri,tak payah dok beli kat kedai lagi dah.....

    ReplyDelete
  6. kak ain guna santan kotak jer..tak ada pokok kelapa kat rumah tuu...

    ReplyDelete
  7. Assalam ieja, untung ada gak pkk kelapa n berbuah laktu, akk selalu beli kelapa atau santan je. Emm tapi kalo blk kampung suka sangat ngakut klapa dr kg hehhe. Kelapa la ni mmg mahal. Buah kecil kalo isi tebal ok la , byk gak santannya

    ReplyDelete
  8. sure isi dia sedap kan dik ;)

    ReplyDelete
  9. bestnya kak ada pokok kelapa sendiri...lia ni dah lama masak x guna santan fresh, kecuali klu kebetulan masak lemak masa hari minggu blh beli kat pasar...klu x mmg manjang guna santan kotak M&S tu lah....

    santan kotak x sesedap santan yg ori kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya la lia mcm mana pun yg ori jgk yg sedap..akk gn jgk santan kotak (jenama ayam brand)dulu mmg akk guna M&S tu..tapi bau ckit..abg ni klu santan kotak dia tau w/p x gtau dia..setakat msk kari akk guna jg tp klu sayur berlemak mmg abg x suka nak kena gn santan ori jg..

      Delete
  10. wah.. bestnya, main ambil depan rumah aje kan.. cantik pula isinya.. senang nak masak klu mcm tu..

    ReplyDelete
  11. assalam ieja..tu la yang orang kata.jangan pandang sebelah mata kan..yang penting santannya..

    ReplyDelete
  12. seronok dapat komen selalu tak bole masuk....

    lagi banyak santan lagi sedap masakan kita..

    ReplyDelete
  13. betul la kelapa mahal skrg.. untung berbudi pada tanah ni kan..

    ReplyDelete
  14. persoalan yg bagus...ada ke tak yer pokok mandul...haha

    ReplyDelete
  15. mmg ada kot pokok mandul sbbnya kzue tanam pokok buah pelam smpai lah ni x pernah berbuah...bubuh le apa baja ke..petua org dulu2 sama gak x mahu brbuah...

    jgn sangka kn kecil2..byk santan nya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kan kecil2 jgn disangka tak berguna :),gram tu jd ubat subur la kiranya...ala dia baru nk belajo buah kak tu yg tk berapa nk sedap :)

      Delete
  16. best la dh tkde word verification :),klau tk lama nk menaip WV tu..thanks kak sebab tk note..rasa2nya cam ni lg senang kan?

    ReplyDelete
  17. untung ada pokok klapa sndri...tak payah beli..santan mmng mahal skrng ni..akak biasanya beli santan kakt kedai jer...

    ReplyDelete
  18. best la ada pokok kelapa sendiri..
    tak nak tanam buah durian ker.. hehe

    ReplyDelete