Thursday, January 17, 2013

rutin hidup ku sekarang..

assalamualaikum dan salam sejahtera sume..
sory la ye blog aku jap ada n3 jap x de..sejak adik ipar mintak tolong jaga ank dia aku mmg x punye byk masa mengadap lappy..mlm plk aku habiskan masa dgn h/work arina plk ..mmg lth sgt..
ank adik ipar sorang msk 4 bln, sorang lg 1 thn 7 bln..+ dgn ank2 asuh aku yg len seramai 5 org mmg x menang tgn dibuatnya..sumenye hampir sebaya kecuali sorang ank kerani umo 4 thn..

setiap pagi lps ank2 g seklh aku terus kemas umah..on w/mesin..smbil menunggu ank2 asuh aku smpai..ada yg dtg kul 7.30am, kul 8 dan 9am..pagi nak bg bekpes dulu sume, pastu nak mandikan dorang..suh dorang tgk tv sementara uruskan bby plk .. sidai kain baju pas tu bersilat kat dapur sementara dorang minum susu..aku bg lunch ank asuh mmg lmbt ckit..sbb pg dah kenyang bekpes ngan susu sekali..klu org len pukul 11-12 dah bg makan nasi ..aku lak bg pukul 12.30 @ kul 1pm..

sementelahan x lama lps tu arina plk blk sekolah..uruskan dia plk sblm g sekolah ptg..bekal dia pun aku dah stanbykan sekali(sekadar sosej/nuget, roti je),,lps zohor (zohor aku lmbt ckit la ..huhu dlm kul 3pm gtu) baru la aku leh berehat sekejap sambil main2 ngan bby..yg len selalunya tdo lps kenyang mkn t/ari..x pun dorang akan main sendiri..aku duduk pantau dorang je takut bergaduh..budak2 kan..x pun masa tu lah waktu utk aku lipat kain bj yg dah kering..

selalunya aku x  lah kelibut sgt..sempat jg sekali sekala wat solat dhuha..sejak jg bby ngan kakak dia ni aku mmg x dan sungguh..kena la plk ank adik ipar aku ni  peel nya suka belasah x pun gigit org..pernah 2 ari lps ank cikgu sorang ni kena gigit sampai bertanda sehingga ke petang..berdebar2 je hati aku menunggu papa dia dtg..dia kata bese lah bdk2..tp sapa tahu dlm hati dia kan..ye la ank br sorang kan..aku klu blh mmg nak elakkan perkara2 mcm ni..bkn senang nak jwb pd parents dorang klu terjadi sesuatu..

tu belum lg dicampur dgn ragam yg len..ada lak dlm diam rupa2nya main susu dorang minum x habis..klu setakat sepah kan mainan aku x heran lg..dorang akan kemas blk bila aku suruh..al maklumlah..sebelum ni aku asuh 4-6 org , sume nya sebaya 4-5 thn..mmg senang ckit jg..sekarang plk 4 org sebaya setahun lbh, baby , sorang nak msk 3thn dan 4 thn...

ank2 asuh yg lama msg2 nak msk pra sekolah awal..hanya 3 org je aku asuh sejak itu..sehingga lah nak bkk sklh tu ari ada cikgu cr org asuh ank..lps tu adk ipar aku lak mintak tlg jg ank dia selama sebulan..sekarang dah extend lak lg setengah bulan memandangkan pengasuhnya blm blk dari pakistan...

start bln depan aku rasa baru lapang ckit ..x de bby ngan kakak dia..terlampau ramai jg bdk yg baru nak naik mmg perlukan perhatian dan tenaga..fisikal n mental jg kena kuat..kadang2 mmg rasa tension tp itulah rutin hidup aku buat masa ni..

lega ckit aku dpt luahkan isi hati aku  kat cni..hihi sebenonya tension baru lps mop lantai sbb bdk tumpahkan susu dlm botol..ckit2 x pe..ni sebotol penuh..masak aku ngan ragam dorang ari ni..seb baik td hubby aku otw blk amik iman kat sekolah(x sihat) dah siap tapau utk ank2 aku..tu yg ada masa kejap nak mencarut kat cni..haha..harap2 korang x bosan la ye baca n3 ari ni..

sok ari jumaat ada majlis penutup transisi tahun 1 kat sekolah..nmpk gaya hubby aku je lah yg dpt menghadirkan diri..ada persembahan sekali masa tu..harap2 arina ok lah aku x dpt nak g tgk persembahan dia nnt..huhu

dah tersangat lah panjang n3 ari ni..daa..
BW??  In Sha Allah..aku cuba curi masa nnt..^-^..

9 comments:

  1. ieja, patutlah bz jaga baby aka baby sitter, take care ye.

    ReplyDelete
  2. ramainya anak asiuhan akak..
    mesti penat..

    ReplyDelete
  3. ramainya kanak-kanak dah macam nurseri dah kat rumah ye

    ReplyDelete
  4. memang tak sempatler paham ngat macamana.. anak akak yang dua orangtujer kalau akak cuti tak menang tangan dibuatnyer...

    ReplyDelete
  5. Salam kenal & follow 153

    Rajin sungguh Ieja melayan kerenah anak-anak kecilkan... :D

    Jemputlah follow blog akak ye :)
    cahayahidupku2569.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. aduhhh ramai juga ...
    hurmm x dpt akak bayangkan letih dia macam mana

    ReplyDelete
  7. wahhhhhhh ramai nyee..hahaha klau Na dah pengsan kak HAHAHAHA

    ReplyDelete
  8. ehem mama pun kurang update entry skrg ni..kebelakangan ni selalu sgt lemau & lembam.. :(

    ReplyDelete