Thursday, August 2, 2012

qari junior...

assalamulaikum..




setiap tahun bila tiba bulan ramadhan, mmg pihak company(HQ) tmpt hb aku keje akan membuat penghantaran hamper terus ke rumah
cumanya thn ni berbeza ckit bila hamper sampai bersaiz kecil..bukan apa setiap thn dapat hamper setinggi arina..hehe..byk songeh lak aku..apapun t.kasih bebanyak lah kat CIMA ye..seronok ank2 aku dpt hamper nih..

pagi tadi aku tgk rancangan qari junior, tersentuh hati aku melihat kanak bwh 12 thn dah pandai bukan setakat mengaji malah menghafal ayat2 suci dgn bertaranum sekali..kalau calon dari kelas2 tahfiz x heran la jg, ttp calon yang mengambil bahagian mengaji dan mendapat bimbingan kat rumah pun ada..solute betul aku ngan makbapak calon2 ni.

hurmm..klu setakat suh belajar mengaji tu mmg la x de hal(ank2 aku ler) ni  siap menghafal bagai..
aku boleh menangis dek kerana terharu mendengar bacaan dorang dan tentunya aku tumpang bangga sekali..

teringat aku hasrat hb dulu,  masa tu iman kecik lg..setahun dua kot..klu blh dia nak iman seklh pondok a.k.a tahfiz, memandangkan kat n9 ni mmg kurang dan alasan yg lbh relevan x leh pisah ngan ank..maka hasrat tu terkubur mcm tu aje..bila msk tadika pulak berangan nak mskkan sekolah cina pun x kesampaian jg..
sudahnya dia bersekolah lah kat seklh keb area kat taman aku ni je..

bila dah besar mcm ni mmg payah lah plk klu nak di suruh tukar sekolah pondok kan..ada anak sedara aku sekolah pondok kat madrasah di johor..ank2 aku x minat lah plk..mungkin klu sedari awal dulu x mengapa kot sebab dia x tau apa2..bila dah pandai buat pilihan sendiri tu yg susah..

harapan aku w/p x bersekolah dimadrasah..mereka tetap aku terapkan dgn pengetahuan agama yg mencukupi..insyaallah..dan yg paling penting mereka mengaji dgn tajwid yg betul..dan seandainya nak lbh dr itu msh ada lagi masa dorang klu nak belajar..yang penting kemahuan dan usaha..

eh..eh..tetiba plk..

19 comments:

  1. Salam...
    bestnya dapat hamper, aku kerja dgn cina, masa raya cina je dapat...huhuhu...aku pun berminat nak hantar anak2 ke maahad tahfiz, tapi sampai sekarang tak lagi...

    ReplyDelete
  2. bestnya tiap2 tahun dapat mcm tu..
    walaupun anak2 kita sek biasa tapi kita tetap hantar gi sek agama dan mengaji tapi kenapa sesetengah org fikir klu tak sek aliran agama tu anak2 kita tak bagus dlm bab agama.

    ReplyDelete
  3. saya suka sekolah agama di johor..sangat sangat detail..tapi tak tau la sistem sekarang masih sama macam dulu ke tidak sbb adik saya kata kitab lama macam mutaah albadrin dah tak digunakan..

    ReplyDelete
  4. Assalam ieja, akk pun suka tgk qari junior ni, mmg pandai lah bdk2 ni

    ReplyDelete
  5. ehh tetiba gambar Atiah kan tuh? best ler budak2 dapat hamper..saya tahun ni tak merasa ler dapat hamper..kalau tak time raya biskut raya tak payah beli sangat dapat dr client jer...

    ReplyDelete
  6. anak2 sklh agaga ngaji...
    mlm dgn tok imam pula....
    walau anak2 tak jadi tahfiz dpt baca dgn lancar dah syukur..

    ReplyDelete
  7. kami msh lagi convent ngan saint kot...
    sbb dh mama n babah drg dr kecik skolah g2...
    tapi alhamdulillah, blajar ngaji n agama ttp wajib.
    insyallah :)

    ReplyDelete
  8. nak sikit.. :) ehem mama pun tgk qari junior tu..ehem bangga dgn mereka..

    ReplyDelete
  9. buat msa skrg hntr ank ke skolah agama, moga mrk akan jd ank yg soleh

    ReplyDelete
  10. kan? rasa sungguh sebak dan terharu bila tgk anak2 kecil ni pandai mengaji/bertaranum/menghafaz al Quran ni...

    mmg susah kak kalau anak2 dah besar dah pandai buat pilihan sendiri, kalau kecik2 kita hantar, dorang tak tau apa2 kan...

    samalah mcm saya...dah besar mcm ni, anak2 dah pandai reject pilihan kita...huhu...

    ReplyDelete
  11. memang tersentuh hati tengok ... tuler harapan tinggi tapi masalahnyer kadang2 kita yang tak leh buat pilihan...
    sedih pulak sebab tak dapat didik anak2 sebaik orang lain...

    ReplyDelete
  12. belajar boleh mana2 yee..yg penting ada bekalan agama dan tk kosong..moga anaknya akan menjadi anak2 yg beriman dan beramal soleh..

    ReplyDelete
  13. Salam perkenalan dari
    TiranaAduka...

    Nice post...anak umpama kain putih....
    Selaku blogger baru ...memohon maaf atas kehadiran di blog ini.....tanpa diundang...maaf dari Tirana..

    From TiranaAduka.....: Terkini di Bulan Ogos,,,TiranaAduka - kesihatan.

    Jemput singgah blog saya.....jika ada kelapangan dari anda.....

    Wasalam..
    Ikhlas,
    TiranaAduka...

    ReplyDelete
  14. wahh bestnya dapat hamper. oklah tu.

    insyallah mereka jadi anak2 beriman dan beramal soleh.

    ReplyDelete
  15. sonok tgk budak2 lagi dah boelh hafal quran.. utg2.. nanti anak2 L nk didik gitu gak lah.. huhu

    ReplyDelete
  16. Seronok tgk budak2 pandai mengaji..:)

    ReplyDelete
  17. hmm :) tauu takpee. sy rasa sedih sgt2 tgk budak2 kecik pandai mngaji. uhuhuhu :D

    ReplyDelete
  18. ieja..mana pegi nii..sunyi sepi jer..

    kakain nk ucapkan selamat menyambut hari raya..maaf dipinta jika terdapat silap dan salah...

    ReplyDelete
  19. Ieja, CIMA tu company pe ye? dulu saya pun practical training kat CIMA - Cement industries Malaysia

    ReplyDelete