Saturday, May 19, 2012

diskriminasi @ pilih kasih??

assalamualaikum..
alhamdulillah aku dah semakin sihat, di beri aku kesempatan utk mengisi ruang diblog aku yg kosong ini,,
terima kasih pada yg sudi mendoakan kesihatan aku pada  n3 yg lalu..dan dikesempatan ini (tu ari x sempat nak wish)juga aku nak ucapkan selamat hari guru pada rakan blogger yg berkerjaya sebagai guru..moga kalian lbh bersemangat utk menabur bakti pada ank2 bangsa dgn rasa iklas dan t/jawab...

bercerita ttg hari guru, ank aku menceritakan pengalaman nya disekolah..
memberikan hadiah pada guru2 yang disayangi dan disenangi..ada plk guru yg mengajar dlm kelas x diberinya hadiah..pilih kasih ke tu?? nak plk memberi hadiah beramai2 dpn guru yg x dpt hadiah sedangkan guru tersebut pun mengajar dlm kelas yg sama jgk..

semua ni berpunca gara2 guru tersebut sering marah2 dan suka menggunakan kata2 yang x sedap di dengar..contohnya bodoh,bangang dan pekak..mengajar dlm keadaan yg sentiasa serius dan sering2 terjerit bila menerangkan sesuatu, amat TIDAK disenangi satu kelas!!

begitu jg bila bertembung di luar kelas, sentiasa serius, yang peliknya bila berada dlm kelas lain, dia boleh plk bergurau senda..dgr citer versi lain guru tersebut mintak menjadi guru kelas ank aku(kelas khas) tp guru lain lak yg dpt..tu sebabnya dia lepaskan rasa x puas hati dia pada murid2 kelas A..bayangkan sehingga murid dlm kelas pun x berani nak tanya apa yg dorang x faham, kesian murid2 kelas tu kan..jadi mangsa keadaan..spa nak jawab tu..

pada aku x sepatutnya pun murid2 dlm kelas tu buat mcm tu..apa salahnya bagi hadiah sama rata pada semua guru kan..mana tau guru tu tersentuh hati dia ..pas tu berubah lak karaktor dia nnt..aku pun bukanlah nak menyebelahi sesapa,cuma pada  pandangan aku seorang guru tu kenalah berhemah masa mengajar..buat ank2 murid sebagai rakan..zaman sekarang mmg jauh berbeza dgn dulu, pantang kene marah ckit ank2 murid suka memberontak..jangan kerana nila setitik nama guru lain lak turut tempiasnya..

ada sesapa nak kongsi x pandangan korang plk..

26 comments:

  1. Assalam eija, mmg mcm tu lah budak2 ni dia bukan nak pilih kasih atau apa, cikgu yg dia tak suka dia takkan bagi hadiah, mcm anak2 akk, akk beli satu sorang je hadiah, pas tu ada yg bagi guru kelas ada yg bagi guru lain, dia kata cikgu tu baik, habis tu nak buat mcm mana. Tapi bila tgk pada hadiah sorang2 cikgu yg dpt masa hari guru bukannya sikit, bykkk dapat hadiah

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah dah sihat..lama Fatin tak jumpa Arinakan? Minggu depanlah rasanya baru dapat jumpa.

    ReplyDelete
  3. Syukurlah eija dah sihat.

    Alhamdulillah juga sepanjang anaka-anak kakak sekolah dipertemukan semua guru-guru yg amat tinggi utk disanjung perkerti dan menjalankan tanggungjawab yg amat membanggakan...

    ReplyDelete
  4. sebab tuu .. menjadi guru bukan mudah , mental dan naluri kena kuat .. menjadi guru juga ibarat ibu bapa di kelas , setiap guru perlu ada sikap sikologi yg tinggi terhadap anak murid , kena pandai main peranan .. menyayangi , mengormati anak murid ..
    bayangkan kalau kita dah terapkan kekasaran dan x hormat kepada anak2 kita , bagaimana jadinya .. same goes to cikgu , asasnya kita x pandai nak ambil hati anak murid sbb tu anak murid hilang hormat , sama sahaja ..

    bukan mudah nak didik anak murid utk jadi terbaik dlm pelajaran tapi sekurang2nya ajaran kita membuatkan anak murid tahu nilai dan erti kasih sayang dan hormat kita dan seterusnya kepada orang lain .. itu dah mencukupi ;)

    ReplyDelete
  5. ssh nk ckp. ckgu pun satu, xkira lah kelas mana pun dia di tugaskan. nama pun ckgu kene lah mgajar xkira kelas A ke Z. ini baru pilih kelas, blum lg klu di tmpkn kat luar bndr, mgajar ank2 org asli ke??? ehmmm.... tp ada jgk akk jpa ckgu yg berdedikasi dn sgt berhemah.

    ReplyDelete
  6. jadi serg guru kna byk kesabaran... n saling btimbang rsa..mdidik tu bkn pkara y senang..seseorg tu msti amanah..sbb pendidik turut akn sisoal di akhirat kelak kan??

    ReplyDelete
  7. Salam kenal. saya sgt2 setuju dgn pendapat puan. besar pengorbanan guru

    ReplyDelete
  8. Guru ni biasa laa... ada yang kita suka... ada yang kita tak suka....

    ReplyDelete
  9. sekurang2nya bila keadaan mcm tu berlaku guru tu mungkin akan sedar sikit rasanya...

    lgpun kan budak2,biasalah mesti bg yg diorang minat je...jgn la nk marah bila tk dapat hadiah pulak kat budak2 tu nanti...

    ReplyDelete
  10. Susah juga kerjaya jd cekgu ni huhuu...

    ReplyDelete
  11. ikut kemampuan kita juga...
    selalunya yang suka oleh anak akan dapat hadiah...

    ReplyDelete
  12. slalu yg jd cikgu ni akan jd tegas...dia mrh untuk kebaikan anak2 tp anak2 dah salah anggap tp , kalau cikgu ygmrh dgn guna kata2 kesat tk elok gak....anak2 nnti ikut plak

    ReplyDelete
  13. agak kurang molek akhlak guru tsbut. Mnyebarkn ilmu Allah biarlah dgn adab yg baik. kang dh murid t.suka dia jugak yg tkena kesannya.

    cara mdidik skrg kena brubah ikut peredarn masa. kna lbih byk serapkn nilai ksih syg t.payahlah bkasar2. klau bdk salah ajarlah dgn bhemah. tak de guna nak marah2

    ReplyDelete
  14. guru ni ada mcm2 karakter...
    saya sayang cikgu Sejarah saya dulu...eh, tetiba...

    ReplyDelete
  15. assalam ieja..dulu2 murid2 respect kat guru mereka..sbb tu diaorg jadi manusia..skrg ni ramai yg hanyut sbb benci kat cikgu & malas belajar !!!..sebenarnya cikgu marah nak jadikan mereka manusia !!..

    ReplyDelete
  16. waktu lady bergelar pelajar dulu.. lady pilih jugak guru2 yg nak diberi hadiah.. sebab duit xde.. jd kene beli sikit jerk.. tupun brg2 murah.. nak beli sdri mmg susahlah sebab kecik lagi..

    ReplyDelete
  17. dulu time sekolah papa mifz pernah ditumbuk cikgu...huhu

    ReplyDelete
  18. guru pon manusia jg.. ada la tu..ada yg suka ada yg x

    ReplyDelete
  19. Assalam.. ini URL BRU
    http://blogmaiyah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. kalau diskolah Mp, ckgu yg paling garang dapat hadiah paling bnyak...

    ReplyDelete
  21. banyak cabaran seorang guru..tapi kadang2 guru terlebih omosi sampai terkeluar kata2 kesat...

    ReplyDelete
  22. akak, mana menghilang? lama x update.. rindu nk baca coretan akak.. :)

    ReplyDelete
  23. sbg bakal cegu, im take note..=D

    jom layan kejap..=D
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/06/still-jahat-walaupun-dah-solat.html

    ReplyDelete
  24. bile nk hupddate lagi akak? huu

    ReplyDelete