Saturday, April 13, 2013

alahai ank2 ku..


assalamualaikum dan salam sabtu sume...


pagi ni aku ada masa ckit..kul 8 td anto iman tusyen kafa..blk kemas ala kadar je, petang karang nak g majlis yassin kat umah jiran sebelah plk..nak ikutkan dia dah pesan suh dtg awal nak mintak tolong..hurmm memandangkan mak n siblings dia ada malas plk aku kesana awal2..nak siapkan juadah nak bwk ke sana lg kan..seb baik majlis mula kul 3pm..ada masa lg nak wat n3 ni..BW kemudian la erk..^-^

dah lama x citer perihal ank2 aku..semalam ank aku si iman mengadu bekal dia kena curi..heran jg aku sapa la yg sanggup curi bekal yg di letak bwh meja tu..blh dikatakan ari2 iman tapau n.lemak kat kedai bwh..kdg n.lmk + ayam merah, kadang lak rendang x pun ayam grg berempah..ada yg berkenan agaknya..muncung je dia blk kelaparan..ayah dia plk bg rm3,  dia dah gunakan utk beli peralatan seni..melopong la dia..aku kata halalkan je la..at least iman dpt pahala..x blh terima jgk dia..huhu..bese la org tgh marah agaknya..

bukan apa makanan yg dijual dikantin dah lah mahal, x sedap plk tu..hari2 menu yg sama je..kdg2 n.lmk sambal bdk mkn pun sakit perut, dah byk kali komplen gtu jgk.. x tau nak ckp sbb tu jg lah arina bwk rm2 x pernah hbs..ari2 ada balance rm1.20..bila aku tanya mkn apa kat skull..kopok lekor 2 ketul katanya..x pun sosej..suh bwk bekal dr umah x mau..
blk blm sempat bukak kasut dah bg salam nak susu..jgn x percaya arina msh membotol lg..*-* x de feel katanya klu minum dlm cawan..suka la dia,,lps susu terus nak mkn nasi..

lisa ok lg..budak sorang tu mmg kuat mkn..sehari bwk rm 5 pun x ckp..blm lg klu ada koko..yg heran dah kenyang mkn kat sekolah blk sampai ke mlm x nak mkn nasi..lain2 peel ank2 aku ni..

baru2 ni ada ujian utk bln mac..arina kksr x dpt lg surat dr cikgu..iman plk dah dapat sume markah ..yg klako nya sume subjek dia dapat markah 90%..x lbh x krg..kebetulan kot..tp sampai subjek BI dia dpt 75% je..bila aku tanya senang dia jawab..'mama ingat senang ke soalan tu..x de sorang pun dpt A..plg tinggi 78 je'..he'e leh..ntah ye ntah tdk la tu..pandai menjawab skrg ank bujang aku ni..minggu dpn plk ujian skull ptg..aku tgk baik iman mahupun arina relax je..aku lak yg lbh2 ingatkan dorang baca buku..arina tu kena aku guide dia..hafal mana yg patut..tp iman thn ni  amik peksa UPKK leh main2 lg..sabar je hati aku ni..

owh..arina berjaya jgk akhirnya nek al quran dah..w/p lmbt ckit kira ok la kan ..dia pun br 7 thn..al hamdulillah..

dah panjang lebar la plk n3 aku ni..kang x sempat plk nak wat kuih bwk ke sebelah..nak sidai bj w/mesin dah  berenti spinning tuh..^-^
daa..chow dulu ..wassalam..

seperti biasa buat tatapan bersama :D


12 comments:

  1. Busy2 pu sempat jugak mak2 orang ni post entri kan.

    cerita pasal makanan kantin ni KZ rasa kat mana2 pun sama. Anak KZ lebih suka beli roti kat kedai koop sebab makanan kat kantin 'entah hapa-hapa' kata budak2 tu...

    ReplyDelete
  2. ehem bznya di..dulu anak mama pun suka dgn makanan kantin sekolah dia.. ;)

    ReplyDelete
  3. very gd quote tu, ingatan utk semua !

    ReplyDelete
  4. tahniah arina dah nek quran...

    ReplyDelete
  5. biar betul si Arina masih menyusu botol.......

    ReplyDelete
  6. zaman lya dulu blanje rm5 tu peringkt sek men.. tu pon biasa bwk rm3 je... mahal kan blanje bdk2 skarang...

    hihi..msh mbotol.. normal la tu.. lya dlu pon smpai umor 9 thn..btl la tu, nikmat isap botol bbnding minum cawan..asya pon skarang still membotol

    ReplyDelete
  7. lah sapalah pulak yg mencurinya huhuhuhuhu .... anak sy 5 thn pun masih hisap btl payahnya nak buang.. mau sampai umur 9 tahun ni.. kalau x dibiasakan..

    ReplyDelete
  8. Salam ieja..

    alahai.. kesiannya iman bila bekal kena curi.. kenalah tahan lapar di sekolah ya.. setiap anak lain2 caranya kan.. rasa seronok melihat perkembangan mereka.. semoga semuanya berjaya dalam kehidupan mereka di dunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  9. mmg anak2 nih byk peel kan? mcm2 laks tuh . tapi xder drg kiter sunyi :)

    ReplyDelete
  10. Siannya Iman....ada jgk yg suka mncuri bekal orang lain...aduhaiii, mcm2 perangai budak2 ni....
    Sibongsu saya, bwak 5 hinggit pun tak cukup...mcm2 yg dibelinya...

    ReplyDelete
  11. Assalam,

    Kasiannya bekalan dia kena curi...issshhhh simpati. Lain kali kena sorok biar dlm bag ajer bekalan tu. Masa nak makan baru kuarkan dan ofer skit kat kwn...

    ReplyDelete