Thursday, April 11, 2013

lega hati aku dah..

Assalamaulaikum dan salam muhibah..
ari ni aku nak kongsi cerita yg betul 2 buat aku lega sangat2.sebab dah  x perlu nak 'bertekak' mahupun nak membasuh aka menyamak lantai setiap masa,,hehe..

alkisahnya pasal menatang sekor ni..anjing la tu apalagi la kan..sebelum ni mmg byk anjing jalanan yg berkeliaran kat taman aku ni..tp sejak pihak majlis selalu amik tindakan menembak @ menangkap anjing2 tu dah berkurangan dah..ada pun mungkin sekor duo je laa..

ada sekor ni anjing jalanan jgk aunti hujung umah aku selalu bagi dia makan..bese la menatang sekor ni klu sekli dah bg makan selalu lah dia dtg..n yg x thn tu dia akan selalu duk situ siap jg umah org tu seolah2 org yg bg mkn tu tuan baru dia..

dipendekkan citer..anjing tu dah jd anjing aunti tu secara x rasminya lah..yg buat aku x tahan lak kerenah   menatang ni plk suka2 dia je nak lepak kat mana..paling suka pot dia depan umah aku..tu ok lg lah as long as ko kering dan x berkurap..aku nmpak aku halau..selalu jgk mak2 pengasuh tu tegur aku pasal anjing ni..

hampir 3 thn anjing ni aunti duk bela dan selama tu la kita org(melayu) bersabar dgn anjing ni..mana x nya menyalak sesuka hati..pantang org lalu dia kejar..pernah sekali ustaz bwh tu jatuh ,motor sbb dikejar anjing ni..aunti plk lepas tgn bila kita org mengadu..dia kata tu bukan anjing dia.'.sana punya anjing la aci..dia ikut jg cni'..mcm la org x nmpk ari2 dia bg mkn..cucu dia plk siap belai2 n cium2 mulut menatang tuh..
 budak2 mengaji selalu nek basikal  pun terpaksa lah parents dorang yg anto..ank2 aku sndr blk skull pun dikejarnya..yg plg x tahan kasut sekolah baru basuh jemur kat luar pun boleh digonggongnya,,tu lum lg pantang selipar ada kat luar..dah panjang lak citer aku ek..kikiki

nak ikutkan org2 duk fasa bwh pun dah angin ngan tunggu masa je nak bantai anjing tu..kebanyakannya india sebab menyusahkan duk kejar2 dorang..aku tgk pun anjing tu dah bape kali luka duk kena hambat.kesian jg aku tgk..lama kelamaan plk anjing ni jd sakit  dan berkurap..mcm bese pot kesukaan dia kat umah aku ngan umah jiran sebelah aku..dgn bdn yg berkurap, air liur dia duk meleleh2 mmg buat aku kurang sabar..apatah lg aku ramai ank asuh kat umah..

bertekak lagi aku ngan aunti pasal anjing ni ..aku suh dia rantai atau kurung duk dlm kwsan umah dia je..boleh plk dia perli aku anjing tu suka aku..bila aku kata menatang tu busuk msuk tmpt parking
dlm umah lah plk..aunti perli aku suh mandikan la plk..sakit betul hati aku..boleh plk dia kata anjing tu suka ngan bdk2 nak main je ngan nk tumpang tdo..x paham2 jgk aku  kata org melayu x boleh pegang anjing..klu dah tahap fahaman estet tu mmg ssh la kan..

sudahnya semalam anjing tu nazak kat belakang umah jiran aku..last mati jgk dia kat c2..kesian mmg la aku kesian tgk keadaannya yg kena belasah agaknya..dah lah berkurap.tamat jgk riwayat dia dpn mata aku.hihi..tepon pihak majlis suh kutip bangkai anjing..aman dah sekarang bdk2 nak men basikal..nak g ngaji tanpa takut2 ada anjing kejar..hehehe

mcm bese buat renungan bersama :D

daaa..wassalam

14 comments:

  1. KZ cukup berhati2 bila keluar jogging..kat sini pun banyak anjing liar..minggu ni MPSP tangkap/tembak minggu depan ada lagi.

    ReplyDelete
  2. fobia lah dgn anjing ni huhuhuhu ...

    ReplyDelete
  3. kalau sy pun begitu jg..yelah..najis berat kn..

    ReplyDelete
  4. Kalau taman perumahan kakak ada anjing yg macam ini kami adu pada pihak majlis lepas tu dia tangkap anjing tu ieja.. Tapi kesian ada yg kena bunuh tak sampai hati tengok kakak..

    ReplyDelete
  5. Kesian plk kat anjing tu...
    Dah ajal dia kan...

    ReplyDelete
  6. hampir 3 tahun, akhirnya..... matik juge... elok dari awal report je...

    ReplyDelete
  7. kesian anjing tu.. dah nasib dia..
    aunty tu dah jd tuan tak rasmi pastu tak nak bertanggung jawab pulak.

    ReplyDelete
  8. kalo report kat majlis awal2 tak ble ke?
    diorang x dtg tangkap ke?

    tu la,
    kdg2 kita nk hormat privacy org,
    tapi kita nk org jaga privacy kita jgak kan...

    ReplyDelete
  9. wah lepas nie angah tak payah lagilah nak baling-baling batu halau anjing. lega lah kan...menatang tu dah tak ada.

    ReplyDelete
  10. kasi mati anjing itu...hehehe

    ReplyDelete
  11. Salam ieja..

    Alhamdulillah.. ieja dah rasa lega.. kalau jenis yang tak kacau org tu takpe lagi.. tapi bila kita sendiri rasa tak selamat dan tak selesa mmg selalu rasa tak senang hati wp tahu bukan salah binatang tu sebenarnya..

    ReplyDelete
  12. akak bacanyer pun rasa lega sekali.. isyh dapat jiran cam gitu memang sakitttt hati.. tak patut betoiler..

    ReplyDelete
  13. salam ieja
    Kalau kt tempat ta..ta jerit halau shoh!! Kuat2. Lari anjing tu..yg liar la..kalau yg jinak tak makan saman.kena bg tau tuannya.

    ReplyDelete